Sznurki i klocki jako metoda edukacyjna na kursach dla kierowników
Specjalnie zaprojektowane gry menedżerskie bywają od początku tego roku często wykorzystywane przez prowadzących na sesjach doradczych dla menedżerów. Taki nietypowy rodzaj poprowadzenia kursu jest bardziej atrakcyjny niż akademickie prelekcje. Z tego powodu dziś zaprezentuję, jak przygotowałem sesję szkoleniową wykorzystując symulacje dla kierowników.
W drugim tygodniu czerwca w tym roku w góralskim pensjonacie w Szklarskiej Porębie miałem przyjemność prowadzić szkolenie z zarządzania grupą pracowników. W czasie opisywanego wydarzenia wykorzystałem proste symulacje menedżerskie. Powyższa technika uczenia uczestników podczas sesji szkoleniowej jest zwykle praktykowana, jeśli uczestnikami są kierownicy wyższego szczebla i pracownicy z tych samych branż. Opis podobnej gry można znaleźć np. tu:
Symulacje Menedżerskie
Podczas mojego kursu pierwsza symulacja menedżerska zaprojektowana została wokół kompetencji podziału pracy oraz organizowania meetingów menadżerskich. W sali konferencyjnej zaproszonych zostało dwunastu uczestników z sektora ”budownictwo i architektura”. Podzieliłem osoby biorące udział w szkoleniu na trzy podgrupy. Połowa z nich musiała wykonać fragment mostu korzystając z elementów, takich jak: gwoździe, tektura, papier do ksero, taśma klejąca, klej, patyczki, gumka do włosów.
Symulacja zaplanowana była na trzy kwadranse. Pod koniec osoby biorące udział w szkoleniu mieli za zadanie zmontować fragmenty budowli w skomplikowaną całość nie używając języka mówionego. Mogli się komunikować wyłącznie na kartkach.
W kolejnej części szkolenia zaprezentowałem drugą grę dla kierowników. Rozdzieliłem uczestników na pięć grup. W każdej grupie byli mężczyźni i kobiety. Uczestnikom dałem zeszyty i ołówki. W kilka minut później podałem im zabawkowe ciężarówki i pudełka z jogurtów. Zadanie w tej symulacji dla kadry menedżerskiej to zbudować pomieszczenia dla ciężarówek, samochodzików. Wszystkie garaże muszą być identyczne. Po godzinie porównaliśmy rezultaty. Byłem usatysfakcjonowany, iż pracownicy biorący udział w szkoleniu złożyli opisane konstrukcje bez komunikowania się między sobą.
Jak widać, to zdecydowanie bardziej efektywna forma przekazywania wiedzy porównując, dajmy na to, dyskusji albo case study.
SŁOWA KLUCZOWE:
Gry Interersonalne
Warsztaty menedżerskie
Gry blended learning
HR dla nieHRowców
Zarządzanie dla brygadzistów
Rozwiązywanie konfliktów
Gry konferencyjne
Licencje dla szkoleniowców