Dlaczego multitasking oraz burze mózgów nie zawsze będą spełniać oczekiwania.
Wiele firm szuka rozmaitych sposobów i metod, jakie w efekcie zwiększałyby efektywność codzienne pracy. Jednak nie we wszystkich przypadkach tego typu rozwiązania będą przynosiły pożądane rezultaty, czasami będzie to całkowicie przeciwnie. Doskonale będą to potwierdzały badania naukowe, oraz spostrzeżenia managerów, jacy takie rozwiązania już przechodzili.
Jednym w dość popularnych mitów jakie dotyczą poprawiania wydajności i kreatywności pracowników jest multitasking. Podstawowym jego założeniem jest wykonywanie więcej niż jednej czynności równolegle, każdą z taką samą efektywnością. Lecz liczne dowody naukowe potwierdzają, że w zdecydowanej większości ludzi tego typu podejście jednak nie będzie się sprawdzało.
Duży wpływ na to będzie miało podłoże medyczne, zwyczajnie mózgi, które posiadamy nie dają rady działać w sposób efektywny wykonując kilka czynności naraz, każdą z nich będą wówczas wykonywać dużo gorzej niż gdyby zajmować się tylko jedną. Jak pokazują statystyki, spadek wydajności danej osoby jest naprawdę spory, obniżenie efektywności wykonywania pracy będzie na podobnym poziomie, jak po nieprzespanej zupełnie nocy.
Z tego też powodu w ostatnich latach odchodzi się od pracy w taki sposób, a jako alternatywę jest proponowany monotasking, czyli skupianie się jedynie na jednej czynności. Jak się jednak okazuje, wcale takie proste to nie jest, ponieważ sposobów na to, żeby w jakiś sposób przerywać pracę jest faktycznie sporo, a wszystkie są rzecz jasna na wczoraj.
Bardzo dobrym przykładem takiej odrywającej czynności może być sprawdzanie maili. Spora część ludzi na sprawach związane z pocztą spędzają niekiedy jedną trzecią dnia, tak więc w tym czasie nie wykonują swoich innych obowiązków. Także spotkania firmowe, które za długo trwają mogą zabierać sporo cennego czasu, a większość badanych jednak jest zdania, że dają one niewiele korzyści.
Podczas ostatnich badań mocno się także oberwało tak lubianym przez wielu burzom mózgów, które w niejednej firmie cały czas są ważne przy tworzeniu nowych pomysłów. I przez to właśnie, że w ich trakcie pracownicy będą się jedynie skupiać na analizowaniu pomysłów innych osób, to mogą zapominać o swoich ideach, lub zwyczajnie nie będzie okazji na to, żeby należycie je omówić.