Dobre praktyki definiowania oczekiwań rozwojowych

Jestem pewien, że typowy pracownik kiedyś brał udział w jakimś programie podnoszenia kwalifikacji. Sesja szkoleniowa ma na celu edukowanie pracowników nowych kompetencji. Zazwyczaj takie działanie generuje koszt mniej więcej 3 tysiące zł za 8 godzin szkolenia - i pewnie nikt nie chce takich kwot zmarnować bezproduktywnie. W tym duchu poniżej opiszę istotne sprawy związane z diagnozowaniem potrzeb szkoleniowych. Inspirację do opracowania poniższych rad skopiowałem z tego portalu: HR i Szkolenia
Sesje biznesowe sprzedaję już od 10 lat. Spotkałem w swojej karierze różne instytucje: motoryzacyjne, z sektora spożywczego, supermarkety, informatyczne, architektoniczne. Zwykle widziałem, że poprawnie zorganizowane definiowanie zamierzeń szkoleniowych powodowało, że moje działanie edukacyjne okazywało się naprawdę efektywne. Dalej zamieszczam reguły definiowania oczekiwań edukacyjnych:
- podczas definiowania oczekiwań szkoleniowych powinny zaangażować się zarząd firmy, liniowi menedżerowie, departament zarządzania personelem oraz  którzy wezmą udział w szkoleniu
- do diagnozowania potrzeb edukacyjnych wykorzystuj wybrane techniki badawcze: ankietowanie, wywiady, eksperymentowanie i pomiary ciągłe
- dokładnie przeczytaj dokumentację organizacji, która kupuje sesje szkoleniowe. W tego typu dokumentach bywają zamieszczone kluczowe dla szkolenia informacje. Najczęściej czytam je uważnie układając harmonogram sesji szkoleniowych
- zawsze na początku sesji szkoleniowych badam opinie osób biorących w szkoleniu, jakie były ich oczekiwania szkoleniowe. Oczekiwania edukacyjne ewoluują w ciągu kilku tygodni, z tego powodu spisuję je na kartce. Bywają one dla trenera mapą podczas projektu szkoleniowego.
W następnym miesiącu pokażę następne zasady badania potrzeb edukacyjnych.
Na tą chwilę to tyle naszych inspiracji.
Redakcja:Szymon Zawada
Autor tej notatki  jest absolwentem kierunku marketingu Uniwersytetu Rzeszowskiego i studiów podyplomowych z obszaru  andragogiki ogólnej. Posiada certyfikat Eksperta Kreatywności HIK. Pracuje w Nowym Targu.  Od jedenastu lat uczy i tworzy badania dotykające tematyki logistyki i transportu w branży „AGD RTV”.

TEMATY BOGA:
Audyty motywacji
Rekrutacja  w przedsiębiorstwach
Polityka personalna w komercyjnej organizacji
Skuteczne zarządzanie ludźmi
Programy karier kadry rezerwowej
Wynagrodzenia i polityka płacowa
Oprogramowanie rekrutacyjne